آسمان 72

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

رسول خدا (ص) فرمود: هر چشمى روز قیامت گریان است بجز سه چشم: چشمى که از ترس خدا گریسته و چشمى که از محرمات الهى دیده پوشى کرده و چشمى که در راه خدا شب زنده‏دار بوده است.

الخصال الممدوحه و المذمومه «صفات پسندیده و نکوهیده» / نام نویسنده:محمد بن على بن بابویه «شیخ صدوق »



۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۳۱
JavadK


- قویترین حربه ی شیطان که با آن می تواند آدمی را به چاه تاریک گمراهی کشانده و نور ایمان را در وجودش خاموش نماید ، عصبانیت نابجا است .

-----------------------------------------------------------------------------

امام رضا (علیه السلام) :

جسم آدمی مانند زمین پاکی است که اگر به آبادانیش مشغول شوی و به اندازه آبیاریش کنی ، به گونه ای که در آن افراط نکنی تا غرق در آب شود و تفریط نکنی تا از کم آبی تشنه بماند و خشک شود ، قطعاً همیشه آباد و سالم خواهد بود . بدن انسان نیز به تدبیر درست در خوردنیها و نوشیدنیها صحیح و سالم می ماند و سلامتی در آن برقرار می گردد .

(طب الرضا ص 47)


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۱۵
JavadK



شیشه عطر و سر آن :

تا زمانی که سر شیشه عطر بسته ، عطر داخل آن  هم محفوظ خواهد بود ، ولی به محض اینکه چند ساعتی سر شیشه عطر برداشته شود عطر داخل آن می پَرَد و تنها شیشه خالی بدون عطر می ماند که کسی بدان میلی ندارد .

حجاب مانند سر شیشه عطر است که بوی خوش و زیبایی و حلاوت و طراوت زنها را حفظ می کند و با برداشتن حجاب آن زیبایی و حلاوت از بین می رود . رمز زیبایی زنهای مسلمان هم همین حجاب است .

تمثیلات آیت ا... حائری شیرازی / ص 139 / چاپ اول فروردین 72

...........................................................................

سیر خورده و بوی سیر :

آنکس که خود سیر خورده است ، دیگر بوی سیر را نه از خود و نه از دیگران احساس نمی کند . کسانی این بوی سیر را احساس خواهند کرد که خود سیر نخورده باشند .

گناه نیز بوی بدی دارد که خود گناهکاران به علت ارتکاب گناه ، آن بو را احساس نمی کنند اما آنها که مرتکب گناه نمی شوند کاملاً بوی نامطبوع آن را استشمام می کنند .

تمثیلات آیت ا... حائری شیرازی / ص 13 / چاپ اول فروردین 72


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۱۹
JavadK


غیرت لازمه وجود مرد ...

آیا ما شیعه علی(ع) هستیم آیا فقط در حرف بگوئیم که ما مسلمان هستیم و شیعه هستیم همین کافیست یا باید در عمل هم شیعه بودن را ثابت کنیم.

امام صادق(ع) فرمودند : کونو لنا زینا ولا تکونو لنا شینا، یعنی اگر شیعه هستی آبروی ما باش آبرو ریز ما مباش.

مردی که در خانوادة او بوئی از غیرت وجود ندارد چطور میتواند شیعه باشد.

بحث دین که اختیاری نیست، دختر خانمها را باید از سن 5 سالگی به حجاب عادت بدهیم که با موی باز وارد کوچه و خیابان نشوند و غیرت و بی غیرتی از همین جا شروع میشود و بر عهده پدر است که از 5 سالکی حجاب را به دختر بچه خودش یاد بدهد. اگر دختر هر طوری بزرگ شد همان طوری عادت میکند بعداَ دیگر نمی توانیم حجاب را به این خانم یاد بدهیم.

حقیقت این است که غیرت لازمه وجود مرد بحساب می آید و از شرایط مردانگی است و به مرد بی غیرت نه خدا توجه میکند و نه پیامبر خدا و نه در مکتب اهل بیت علیهم السلام جایگاهی دارد.

 وقتی مردان غیرت خود را حفظ کنند و زنان نیز در حفظ حجاب اسلامی بکوشند، وفاداری خانواده ها حفظ میشود دیگر مرد غیر از زن خودش زن دیگری را نمی بیند تا به او علاقمند شود بنابر این نسبت به همسر خودش وفادار باقی می ماند و این وفاداری زن و شوهر درخانه باعث حفظ کانون خانواده خواهد شد.            

امام زمان حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- فرمودند: إِنّا غَیرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ ... ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه کن مى نمودند ... احتجاج، ج2، ص323


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۲ ۰۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۵۰
JavadK


نکته هاى پندآموز :

تنى از ابدال گفته است که : در بلاد مغرب ، گذرم به پزشکى افتاد، که بیمارانى ، نزد او بودند. و براى آنان شیوه درمانشان مى گفت . پس ، پیش ‍ رفتم و گفتم : - خدا بر تو ببخشاید بیمارى مرا درمان کن ! ساعتى در چهره من نگریست و گفت : ریشه هاى فقر و برگ صبر و هلیله فروتنى را بگیر! و در ظرف یقین جمع کن ! و آب خوف بر آن ریز! و آتش اندوه در زیر آن بیفروز! سپس آن را در صافى مراقبه بپالاى ! و در جام خرسندى ریز! و با شراب توکل بیامیز و با دست صدق آن را بخور و با کاسه استغفار آن را بیاشام و سپس ، با آب پرهیزگارى دهان خود را شستشو ده ! و از حرص بپرهیز! پس ، امید که پروردگار، تو را شفا دهد.

کتاب کشکول


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۳۸
JavadK

به روایت تصویر ...


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۰۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۰۵
JavadK


 ابوحمزه ثمالى گفت : امام على بن الحسین (ع ) را در حال نماز دیدم که ردا از دوشش افتاد. اما، بدان توجه نکرد و نماز به پایان برد. در آن باره به ایشان گفتم . فرمود: واى بر تو! آیا مى دانى که در حضور چه کسى هستى ؟! نماز بنده اى پذیرفته نخواهد شد، مگر آن که بدان توجه تمام داشته باشد. گفتم : فدایت شوم ! چنین که گویى ، ما هلاک خواهیم شد. گفت : چنین نیست . که پروردگار، نماز شما را با نوافل به کمال رساند.     «کشکول»


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۲۰
JavadK


نه مثل ساره ای و مریم

نه مثل آسیه و حوا

فقط شبیه خودت هستی،فقط شبیه خودت زهرا

اگر شبیه کسی باشی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۳۴
JavadK



عظمت نماز و پیامدهاى سبک شمردن آن

با حذف اسناد از سرور زنان ، فاطمه ، دختر سرور پیامبران - که درودهاى خداوند بر او و بر پدر بزرگوار و شوى گرامى و پسران اوصیاء او باد! - نقل مى کنم که وى از پدر بزرگوارش حضرت محمّد (ص ) پرسید اى پدر جان ! سزاى هر مرد و زنى که نماز را سبک بشمارد، چیست ؟ فرمود: اى فاطمه ، هر کس چه مرد باشد و چه زن ، نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده مصیبت گرفتار مى نماید: شش چیز در دار دنیا، و سه چیز هنگام مرگ ، و سه چیز در قبرش ، و سه چیز در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر.

امّا مصیبتهایى که در دار دنیا بدان مبتلا مى گردد : ...

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۴:۱۶
JavadK



شیخ بزرگوار ابو جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن موسى بن بابویه قمى فقیه مصنف این کتاب گوید:

روزى که جنگ جمل بپا بود عربى برخاست و روى بامیر المؤمنین کرده و گفت: یا امیر المؤمنین تو قائل به یکتائى خدا هستى؟ مردم از هر سو بر او تاختند که چه هنگام این سخن بود؟ مگر نه بینى که امیر المؤمنین پریشان خاطر است امیر المؤمنین فرمود: دست از او بردارید که خواسته این عرب همان است که ما بر سر آن با این مردم مى‏جنگیم سپس فرمود: اى مرد عرب این گفتار: که خدا یکى است دو صورت‏اش بر خدا روا نیست و دو دیگر روا است اما آن دو که روا نیست:

1. کسى بگوید خدا یکى است و مقصودش یکى از لحاظ عدد- یک دانه- باشد زیرا آنچه دومى ندارد بشماره نیاید مگر نه بینى آن که گفت: خدا سومى از سه موجود است، کافر شد؟.

2. کسى بگوید: خدا یکى است و مقصودش نوعى از جنس باشد این هم روا نیست زیرا تشبیه خدا است و پروردگار ما والاتر و بالاتر از این است که شبیه و مانند داشته باشد، و اما آن دو که گفتنش روا است:

1. کسى گوید خدا یکى است یعنى بى‏مانند است آرى خداى ما چنین است.

2. کسى گوید خداى عزّ و جلّ یکتا است و یگانه یعنى ترکیبى در ذاتش نیست و قابل پخش با جزاء نیست نه در خارج و نه در عقل و نه در خیال، آرى خداى ما- عزّ و جلّ- چنین است     .

 الخصال الممدوحه و المذمومه «صفات پسندیده و نکوهیده» / محمد بن على بن بابویه « شیخ صدوق »

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۳:۰۷
JavadK